Kategorie
Bez kategorii

Fakty i mity o pizzy – 5 mało znanych przykładów

Pizza to zdecydowanie jedna z najpopularniejszych potraw na świecie, której można nie kochać, ale w zasadzie nie ma ludzi, którzy by jej nie lubili. Wszystko to zasługa prostoty tego dania – składa się z lubianych przez większość osób składników, a oprócz tego można ją jeść w tak wielu różnych wersjach, że z pewnością każdemu uda się znaleźć jakąś dla siebie. Wokół pizzy narosło wiele niesprawiedliwych mitów – spróbujemy je obalić! Pokażemy też przykłady faktów na ten temat, które jak najbardziej wymagają utrwalenia.

1. Pizza to fast food – to MIT!

Dania typu fast food charakteryzują się tym, że można je otrzymać w restauracji w ciągu maksymalnie 5 minut od złożenia zamówienia. Aby to zrealizować, pracownicy restauracji muszą mieć w zasięgu ręki wszystkie półprodukty, które zwykle wystarczy tylko przypiec lub przysmażyć. W tradycyjnych pizzeriach proces przygotowania pizzy wygląda w zasadzie podobnie. Zazwyczaj ciasto jest już wyrobione i uformowane w kulki, które wystarczy odpowiednio rozciągnąć, posmarować sosem, posypać składnikami i upiec. Jednak sam proces wypiekania ma miejsce „od zera”, gdyż pizza nie powstaje z gotowych półproduktów, które wystarczy wrzucić do piekarnika, ale z wcześniej przygotowanych i pokrojonych surowców, które doznają obróbki termicznej dopiero po włożeniu do pieca. A zatem, chociaż w dobrych restauracjach pizza powstaje w ciągu 10-15 minut od złożenia zamówienia, to nie można jej zaliczyć do typowego fast foodu.

2. Pizzy nie podaje się z sosami – to FAKT!

Analizują fakty i mity o pizzy, tego zagadnienia nie mogło zabraknąć. W większości polskich pizzerii można spotkać się wciąż z podawaniem do pizzy sosów – czosnkowego, śmietanowego, pomidorowego, BBQ, czy innego. Coraz częściej jednak smakosze pizzy zauważają, że we Włoszech nie uświadczymy w restauracji tego dodatku. Możemy za to spotkać się z podaniem do pizzy karafki ze świeżą oliwą czosnkową lub ziołową. Zasadniczo Włosi uważają jedzenie pizzy z jakimkolwiek sosem (oprócz pomidorowego, bezpośrednio na cieście) za profanację tej potrawy. Rzeczywiście, pizza jest tak bogata w smaki, że można ją jedynie „podkręcić” oliwą, choć nawet to nie jest konieczne. Sos do pizzy skutecznie maskuje smak wynikający z jej zawartości, więc lepiej poprzestańmy na polewaniu ketchupem frytek, niż trójkątów margherity.

3. Pizza jest tucząca – to MIT!

Przekonanie o tym, że pizza należy do potraw tuczących to chyba jeden z najbardziej krzywdzących mitów dotyczących tej potrawy. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jakie składniki wylądują na pizzy i ile jej zjemy. Zakładając, że średnia pizza o średnicy około 32 cm z oliwkami i serem feta waży około 500 g, to jeden jej kawałek będzie ważył średnio 80 g. Jego kaloryczność wyniesie wtedy jakieś 170 kcal. Zakładając, że zjesz 4 kawałki takiej pizzy, spożyjesz jakieś 680 kcal, czyli mniej więcej tyle, ile powinno się zjadać na obiad. Oczywiście, jeśli będziesz żywił się wyłącznie pizzą, lub preferujesz wersję z podwójnym serem, na grubym cieście, z dodatkami mięsnymi oraz tłustym sosem, to wartości kaloryczne szybują znacząco w górę! Wybieraj pizzę z warzywnymi dodatkami, a wtedy zaspokoisz swój apetyt na tę potrawę, a nie będziesz mieć wyrzutów sumienia!

4. Nie powinno się jeść pizzy z dużą ilością dodatków – to FAKT!

Podwójny ser, bekon, szynka, cebula, może do tego jeszcze pieczarki i kukurydza – tak przygotowana pizza będzie niezwykle ciężka i trudno będzie się ją jadło. Aby móc delektować się idealnie wypieczonym ciastem, wybieraj mniejsze ilości składników – wtedy będzie ono miało szansę dobrze wyrosnąć i tym samym korzystnie zaprezentuje walory wrzuconych na nią dodatków. Nadmiar składników na pizzy nie służy nie tylko Twojej sylwetce, ale też smakowi.

5. Pizza jest niezdrowa – to MIT!

To my, goście pizzerii, sami decydujemy o tym, czy nasz placek będzie miał dla nas wartość odżywczą, czy nie. Biała mąka może nie jest szczególnie zdrowa, ale już drożdże to skarbnica witamin z grupy B, ser – wapnia i fosforu, sos pomidorowy dostarczy nam likopenu, a oliwa z oliwek nienasyconych kwasów tłuszczowych. Warto dorzucić do pizzy kilka krewetek lub dobrej szynki, aby zyskać dobre źródło białka, dzięki czemu będzie można w całości obalić mit o tym, że pizza jest niezdrowa – bo przecież dostarcza wielu cennych składników!